O povinném ručení

Povinné ručení

Povinné ručení obecně zažité označení pro pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Toto pojištění musí mít každé vozidlo. Řidiči/majitelé vozidel, kteří povinné ručení nemají se vystavují nebezpečí sankce ze strany České kanceláře pojistitelů.

Dražší povinné ručení

Publikováno: 7.duben 2013

Od příštího roku se navýší povinné ručení, a to o nemalou částku. Pojišťovny totiž budou muset odvádět tři procenta hasičům. Procento navýšení však bude asi ještě větší.

Pojištění vozidel: připojištění čelního skla je jedním z nejrozšířenějších připojištění k povinnému ručení nebo k havarijnímu pojištění. Můžete si zvolit připojištění s limitem od 5000 kč až po 50000 Kč. Některé pojišťovny vyžadují spoluúčast, jiné zas pojišťují např. všechna skla na vozidle.

Když si spočítáte, že například na třítisícovém pojistném jde minimálně o 120 korun, pak už asi přemýšlíte, co by se s tím dalo dělat. Je to jednoduché – na internetu si můžete srovnat ceny ostatních pojišťoven. Když najdete levnější, stačí šest týdnů před výročním dnem stávající pojistku vypovědět. 

Pokud novela o pojišťovnictví projde i Senátem, pak už v příštím roce musejí pojišťovny poslat do Fondu zábrany škod tři procenta z povinného ručení, a to by odhadem mohlo být přes 600 miliónů korun. 

Jelikož sazby povinného ručení se loni dostaly na úplné dno, už teď dochází k jejich pozvolnému navyšování. Právě to je důvod, proč očekávané zvýšení bude vyšší než zmíněná tři procenta. 

Za první čtvrtletí následujícího roku pojišťovna odvede peníze z veškerého přijatého pojistného – to znamená i za smlouvy, které byly sjednávány v letech, kdy už produkt byl ztrátový. By-li ztrátový o jedno procento, tyto produkty tedy budou dále zatíženy tříprocentním odvodem. To znamená, že tento produkt bude ztrátový čtyřmi procenty. 

Aby pojišťovny byli schopny tuto ztrátu vykrýt, budou muset na nových smlouvách navýšit ceny o částku, která bude jistě vyšší než tři procenta.

Finanční dotace pojišťoven hasičům a policistům nejsou v zahraničí nic neobvyklého. Funguje to tak v Německu, Finsku, Portugalsku či na Slovensku. Ovšem pouze v zemi našich východních sousedů jdou tyto peníze z povinného ručení. Jinde přicházejí z majetkového pojištění.

Stát zadává zakázku pojišťovnám, že musí být každý majitel vozidla pojištěn. Konkrétně prostředky Fondu zábrany škod jsou určeny na techniku a věcné vybavení. Tím pádem i zásahy u nehod mohou být rychlejší a jednodušší, přičemž jde zhruba o čtvrtinu všech hasičských výjezdů. Novelu o pojišťovnictví teď musí ještě schválit Senát a poté podepsat prezident.