O povinném ručení

Povinné ručení

Povinné ručení obecně zažité označení pro pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Toto pojištění musí mít každé vozidlo. Řidiči/majitelé vozidel, kteří povinné ručení nemají se vystavují nebezpečí sankce ze strany České kanceláře pojistitelů.

Jaký skútr je pro vás vhodný?

Publikováno: 15.květen 2013

Od letošního roku mohou motoristé s řidičským průkazem skupiny B řídit skútr do 125 ccm. Této možnosti využívají ve velkém.

Od letoška totiž odpadá nutnost skládat jakékoliv dodatečné zkoušky. Na skútr tak mohou usednou ti, co mají v řidičském oprávnění jen skupinu B, tedy osobní automobil. I proto letos motorky v této kategorii zažívají boom, tvoří přes 40 procent prodaných strojů od ledna do dubna letošního roku.

Před koupí skútru je ale nejdříve nutné zamyslet se nad tím, kam a jak často s ním budeme jezdit. Pro víkendové svezení třeba v okolí chalupy by měly stačit nejlevnější kusy na trhu. Nepočítá se s velkým nájezdem a častým používáním. Zvažte, zda nestačí jen levnější kubatura 50 ccm. Pokud trváte na 125 ccm, dobře poslouží třeba modely značky Kentoya nebo Kymco, tedy stroje s cenou od 20 do 50 tisíc korun. Pokud ale chcete do světa skútrů vstoupit se vší vážností, je potřeba se poohlédnout po vyšší cenové kategorii. Za 50 až 90 tisíc korun jsou k dostání modely známých značek, jako Honda, Vespa nebo Piaggio, které poslouží ke každodennímu cestování po městě, třeba za prací.

Pojištění vozidel: připojištění čelního skla je jedním z nejrozšířenějších připojištění k povinnému ručení nebo k havarijnímu pojištění. Můžete si zvolit připojištění s limitem od 5000 kč až po 50000 Kč. Některé pojišťovny vyžadují spoluúčast, jiné zas pojišťují např. všechna skla na vozidle.

Při koupi skútru je dobré si nechat potřebnou finanční rezervu. Stejně jako v případě automobilu je i u dvoustopého vozidla nutné platit povinné ručení. To se ale na rozdíl od aut pohybuje v řádech stokorun ročně a tak rozpočet příliš nezatíží. Jiné je to už v případě havarijního pojištění a pojištění proti krádeži, tam jde už o tisícové částky. Proto ho řada uživatelů nemá. Několik tisícovek ročně je také potřeba si vyhradit na servisní prohlídky. Kromě toho je vhodné dokoupit i další výbavu.

Pokud plánujete skútr nechávat častěji na ulici, určitě se hodí plachta. Neznačková vyjde na 300 korun, značková šitá na míru danému skútru i dva tisíce. Nutná je i investice do zámku s alarmem, který pořídíte od 500 do 2000 korun.

Před usednutím za řidítka je vhodné absolvovat základní výcvik kurzů bezpečné jízdy. Těch je už v Česku na výběr poměrně dost, pořádají se na okruzích podobně jako kurzy bezpečné jízdy pro automobily, nebo je mají v nabídce i autoškoly. Základní informativní vyjdou na 300 korun, jezdit pod dohledem profesionála lze od 1500 korun.